הצעת חוק: חובת ההפרשה לפנסיה תוקדם לגיל 16

הצעת חוק: חובת ההפרשה לפנסיה תוקדם לגיל 16

היועצת הפנסיונית איילה אבני, המשמשת כיועצת להתאחדות התעשיינים ונשיאות הארגונים העסקיים, לפוליסה: מה באמת ייצא מהצעת החוק הזו? נטל על המעסיקים, ועוד נטל על הנוער – שעובד קשה כדי להגדיל את דמי הכיס, וממש לא מעניין אותו חיסכון פנסיוני שיפגע לו בנטו.

אילה אבני יועצת פנסיונית - הפרשה לפנסיה לבני נוער - עיתון פוליסה

 

קראו עוד על ייעוץ פנסיוני לארגונים

חזור לכתבות מהעיתונות[/vc_column_text][vc_toggle title="לקריאת הכתבה" el_id="1500392496589-41b5b687-4b7c"]חובת המעסיק להפריש כספי פנסיה לעובדים תוקדם (מגיל 21 לגברים ו 20- לנשים) לגיל 16.

כך מוצע בהצעת חוק שהגיש ח”כ אורן חזן (ליכוד). הצעת החוק מרחיבה את החובה שנקבעה בצו ההרחבה מ-2008.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: “מוצע לקבוע, כי חובת המעסיק להפריש כספי פנסיה לעובד תחול גם על נוער עובד בגילאי 16 עד 18 שנים ובכך להיטיב עם צעירים עובדים ולהבטיח את זכויותיהם כבר משנות עבודתם הראשונות”.

אולם, בענף הביטוח לא תולים תקוות רבות בהצעת החוק. ראשית, מבחינת המוסדיים ההכנסות שיירשמו מדמי הניהול שישלמו אותם חוסכים צעירים יעמדו על סכומים זניחים וקטנים, שלא יכסו בעתיד הנראה לעין את ההוצאות בגין פתיחת החשבון.

גם סוכני הביטוח לא צפויים לקפוץ על ההזדמנות לטפל באותם צעירים, שכן העמלות יהיו קטנות עוד יותר. גם לא מדובר באוכלוסייה שתרכוש ביטוחים נוספים, כך שהמוטיבציה של סוכני הביטוח לטפל בהם תהיה קטנה אף היא.

מבחינת אופי העבודה, הרי מרביתם של הצעירים עובדים בחופשים, וכך לא יגיעו לוותק של חצי שנה בעבודה שיזכה אותם בתחילת הפקדות פנסיוניות. מי שכן ייהנה מהפקדות פנסיוניות יצבור סכום נמוך, אך יאבד את הזכויות הביטוחיות עם גיוסו לצבא.

הערכה נוספת שנשמעה היא, שאותם צעירים, שיצברו במקרה הטוב כמה אלפי שקלים בחיסכון פנסיוני, ישברו את החיסכון לצורך טיול לחו”ל אחרי הצבא – והמדינה תרוויח מס של 35% על הסכום שנמשך.

גורם בכיר בענף אמר, כי האתגר האמיתי והחשוב יותר הוא להחיל חיסכון פנסיוני בתקופת הצבא, אך המהלך צפוי ליצור התנגדות בקרב מערכת הביטחון, שכן מדובר בנטל תקציבי לא מבוטל. אולם לצד הנזקים השוליים לגורמי המערכת הפנסיונית (סוכנים ומוסדיים) ותועלות שוליות לחוסכים עצמם, מי שעשוי להיפגע משמעותית מההצעה הם המעסיקים, שייאלצו לשאת בנטל של ההפקדות הפנסיוניות.

איילה אבני, יועצת פנסיונית ומנכ”ל סיטרין ייעוץ פנסיוני, המשמשת בין היתר כיועצת להתאחדות התעשיינים ונשיאות הארגונים העסקיים, מסרה לפוליסה: “זו הצעת חוק פופוליסטית, ואין מאחוריה מלבד סיסמה – ‘אורן חזן מיטיב עם הציבור’.

המחוקק שכח שבגילאים צעירים העובדים פחות מעוניינים לחשוב על גיל הפרישה שלהם, ומניסיוני, כמי שנושמת את התחום הפנסיוני כבר שני עשורים, עובדים צעירים פודים את כספי הפנסיה, למרות שגוזרים מהם 35% מס, כיוון שנסיעה ארוכה לחו”ל הרבה יותר מעניינת.

עובדים קשי יום, שמרוויחים שכר מינימום, פודים את הכספים מי עם עזיבת המעסיק. המדינה ‘פותרת’ את בעיית החיסכון הפנסיוני, אבל לא את יוקר המחיה. אז מה באמת ייצא מהצעת החוק הזו? עוד נטל על המעסיקים, הן תקציבית והן תפעולית, ועוד נטל על הנוער עצמו שעובד קשה כדי להגדיל את דמי הכיס, וממש לא מעניין אותו חיסכון פנסיוני, שיפגע לו בנטו”.

מתעניינים לגבי ייעוץ פנסיוני / פרישה? צרו קשר!
איילה אבני

איילה אבני

אילה הינה יועצת פנסיונית אובייקטיבית ברישיון משרד האוצר, חברת הוועדה המקצועית בענף החיסכון ארוך הטווח, ובעלת ניסיון בתחום הפנסיוני משנת 1997.

אילה בעלת תואר ראשון בכלכלה וניהול מאוניברסיטת בן גוריון והיא עברה בהצלחה את כל הבחינות מטעם רשות ני"ע לייעוץ השקעות.

סיטרין ייעוץ פנסיוני הוקמה מתוך אמונה רבת שנים כי הייעוץ הפנסיוני חייב שיהיה אובייקטיבי.

תפריט נגישות