מתן זכות לעובד לבחור בעל רשיון

1. ממתי נכנסת זכות העובד לבחור בעל רישיון לתוקף?

כבר ב-1.12.15, במסגרת חוק ההסדרים, תיקון סעיף 20 לחוק קופות הגמל.

2. על מה בעצם מדובר?

עיגון בחוק של זכותו של העובד לבחור סוכן ביטוח / משווק פנסיוני / יועץ פנסיוני עבור קבלת שרותי שיווק פנסיוני.

כמו כן הוגדר כי לא תחול התנייה של חובת הפקדת המעסיק או מתן טובת הנאה אחרת לעובד בכך שבעל רישיון מסויים יקנה לעובד שיווק פנסיוני. זכות הבחירה של העובד אינה נוגעת לפעולת הפקדת הכספים ע"י המעסיק או גורם מתפעל מטעמו.

3. מטרת השינוי

חוק בכר קבע בזמנו כי זכות העובד ניתנת בבחירת המוצר הפנסיוני, היצרן הפנסיוני והכיסויים הביטוחיים הנכללים בו, אם בכלל. מכאן השתמע שהמעסיק קבע את זהות המתווך הפנסיוני- סוכן הביטוח/ מנהל ההסדר.

חוזר ייפוי כח שיצא מהאוצר במאי 2013 קבע כי עובד יכול לעבור לסוכן אחר באמצעות חתימה על טופס ב1 או ב2 ללא חתימת המעסיק, ולחילופין, מעסיק לא יכול להעביר את העובד לסוכן אחר, אלא אם העובד יחתום לסוכן האחר על טופס כזה.

אולם הזכות האולטימטיבית לעובד לא הוסדרה בחקיקה, ואכן עובדים שרצו להחיל הוראות חוזר יפוי הכח, נתקלו במרבית המקרים בקשיים מול המעסיק. חקיקה זו קובעת חד משמעית אי התניית קבלת תקציב פנסיוני מהמעסיק בבחירת הסוכן.

4. עלויות בחירת הסוכן בידי העובד

לכאורה אין עלויות לבחירת הסוכן על ידי העובד, אולם צפויה הכבדה תפעולית למעסיקים, באם לכל עובד יהיה סוכן אחר, והמעסיק עליו חלה חובת ממשק מעסיקים יצטרך לבחור כיצד ובאמצעות מי יבצע, שכן עד היום התפעול/ סליקה פנסיונית בוצעה ע"י סוכני הביטוח שפעלו כנותני שירותים למעסיק בנוסף לשיווק לעובדים.

5. מי המרוויחים מהמהלך?

קודם כל העובדים כמובן. עובד יוכל לבחור בסוכן ביטוח מטעמו, במשווק ישיר בקופה מסויימת ללא סוכן ביטוח (ואגב כך כנראה יקבל הוזלה בדמי הניהול).

נעיר כי כוונת האוצר היתה (ולטענתם עדיין) להפריד לחלוטין את זהות הסוכן המשווק – נותן השירות לעובד מזהות הסוכן המתפעל- נותן השירות למעסיק. במצב כזה, גם אם העובד היה רוצה להשאר מטופל ע"י הסוכן של המעסיק, היתה נשללת ממנו האפשרות הזו, והוא היה צריך למצוא סוכן אחר.

אילו כוונת האוצר היתה עומדת בעינה, היה עלול לקרות מצב לעובד, כך שיצא שכרו בהפסדו.

6. עיצומים כספיים

הפרת זכות הבחירה של העובד לסוכן שלו חושפת את המעסיקים לקנס פלילי של עד כ- 1.8 מליון ₪ או שנת מאסר בפועל.

 

(מתוך מאמר מקצועי "שינויי החקיקה בתחום הביטוח הפנסיוני- איך זה משפיע עלינו", מאת אילה אבני, 01/2016, סיטרין ייעוץ פנסיוני)

קראו עוד על ייעוץ פנסיוני לארגונים

מתעניינים לגבי ייעוץ פנסיוני / פרישה? צרו קשר!
איילה אבני

איילה אבני

אילה הינה יועצת פנסיונית אובייקטיבית ברישיון משרד האוצר, חברת הוועדה המקצועית בענף החיסכון ארוך הטווח, ובעלת ניסיון בתחום הפנסיוני משנת 1997.

אילה בעלת תואר ראשון בכלכלה וניהול מאוניברסיטת בן גוריון והיא עברה בהצלחה את כל הבחינות מטעם רשות ני"ע לייעוץ השקעות.

סיטרין ייעוץ פנסיוני הוקמה מתוך אמונה רבת שנים כי הייעוץ הפנסיוני חייב שיהיה אובייקטיבי.

תפריט נגישות