רגע לפני הפרישה, כמה נושאים לחשיבה

המדריך המלא לפרישה לפנסיה

אז הגענו לגיל שאפשר להתחיל,

לקבל פנסיה במקום לעבוד, לקבל פנסיה וגם להמשיך לעבוד, להמתין עם הפנסיה כדי לקבל קצבה גבוהה יותר בעתיד.

לרוב הפורשים, נדמה כי המעבר בין קבלת תלוש שכר מהמעסיק לבין קבלת תלוש מקופת ביטוח/ פנסיה הוא פשוט, אבל אז מגלים שהמשוכה הזו הרבה יותר מורכבת.

קיימות תכניות פנסיה שונות בתנאים שונים לקבלת קצבה, ובכל תכנית כזו יש כמה מסלולי פרישה, בהתאם לרצון הפורש להבטיח לשאריו לאחר עזיבתו את הכדור.

אבל, לפני שעושים את המהלך האחרון הזה, האם תכניות הפנסיה נמצאות בקופה הנכונה? האם כדאי לנייד?

ואם עדיין ממשיכים לעבוד, גם לאחר גיל הפרישה התקני (62 לנשים, עדיין, 67 לגברים), האם כדאי לקבל קיצבה גם בזמן שמקבלים עדיין שכר ממעסיק?

ומה עם השותף הבכיר שלנו? מס הכנסה?

עוד לפני עזיבת העבודה יש לקבל החלטות גורליות: משיכת כספי פיצויים פטורים /משיכת כספי פיצויים פטורים וגם חייבים במס/ אי משיכת פיצויים בכלל והפיכתם לקצבה. כאן כבר נכנסים לחישובים בנטו.

משיכת פיצויים פוגעת בהטבת המס בקצבה ולכן ההחלטה הכלכלית די מכרעת, כיון שהקטנת הקצבה היא לכל החיים, ומצד שני- קבלת סכום חד פעמי פטור הנה בהרבה מקרים תופעה נפוצה.

אז הנה כמה דברים שחשוב לדעת.

  • ניוד קרן פנסיה לקרן פנסיה

יש לכם קרן פנסיה מהדור החדש, כלומר הצטרפתם כעמיתים משנת 1995 ואילך? התייעצו עם יועץ פנסיוני מומחה כי סביר להניח שאתם עמיתים באחת מקרנות הפנסיה הגדולות, כגון מנורה מבטחים, מגדל מקפת, הראל, כלל או הפניקס. במילים פשוטות יותר, קרן פנסיה של אחת מתאגידי הביטוח. ומדוע החלטתם כך? כיוון שקרן פנסיה מבוססת על ביטוח הדדי, כלומר העמיתים הם שמבטחים את עצמם ולא חברת הביטוח כמו המוצר הפנסיוני האלטרנטיבי- ביטוח מנהלים. הצבירה הקיימת היום בקרנות האלה נעה בין כמעט 134 מיליארד ₪ במנורה מבטחים, הגדולה מבין קרנות הפנסיה, לבין 28 מיליארד ₪ בהפניקס פנסיה, הקטנה מבין קרנות הפנסיה הגדולות. קרנות אלה יכולות להתקיים ללא סיכון ממשי בגין אירועים חיצוניים לסטטיסטיקה , בגין תשלום ביטוח נכות ושאירים יוצא דופן. לכן אינן צריכות מבטח משנה. יתרה מזאת, העמיתים המצטרפים לקרנות אלה עוברים תהליך של חיתום, כלומר עוברים הצהרת בריאות לפני שמתקבל האישור להצטרפותם, כלומר הקרן יודעת לברור עמיתים בריאים יחסית בתהליך ההצטרפות, וזאת כדי לשמור על העמיתים הקיימים בכדי שלא יופר האיזון בין העמיתים בקרן. לכן, סביר שהאיזון האקטוארי בקרן יישמר סביר לאורך זמן, וכן, מקדם הסיכון של העמיתים נשמר נמוך.

כלומר, אם דמי הניהול מספיק נמוכים, לפחות כפי שאנו דואגים ללקוחותינו, נשאר לבחור את הקרן בעלת הביצועים הטובים ביותר לעניין תשואות לאורך זמן, וכך הבחירה פשוטה יחסית.

ומה קורה בקרנות הקטנות השייכות לבתי ההשקעות: אלטשולר שחם, מיטב דש, פסגות והלמן אלדובי? קרנות אלה זכו במכרז של המדינה והתחייבו לדמי ניהול נמוכים לכל עמית, ללא הסדר מיוחד. רשות שוק ההון יזמה מהלך שיצמיח את קרנות הפנסיה הקטנות ויגרום לתחרות גבוהה יותר מבין קרנות הפנסיה ע"י מתן דמי ניהול נמוכים יותר בקרנות אלה. הצבירה הקיימת בקרנות אלה נעה בין כמעט 11.5 מיליאד במיטב דש, הגדולה מבין הקטנות, לכמעט 2.5 מיליארד בהלמן אלדובי, הקטנה מבין הקטנות. העובדה שכל עמית יכול להצטרף לקרנות אלה ללא הצהרת בריאות ובאופן מקוון באמצעות האתר שלהן (הליך של כמה דקות) עלולה לטעמי להוות פוטנציאל סיכון בעתיד, מכיוון שכל עמית שלא התקבל לאחת מהקרנות הגדולות, יכול להצטרף ללא כל בעיה לאחת מהקרנות הקטנות.

עד כאן הבנו מדוע סביר שאם עדיין לא מימשתם את הפנסיה שלכם, כלומר טרם התחלתם לקבל קיצבה, סביר שהחיסכון שלכם יהיה באחת מהקרנות הגדולות.

מתעניינים לגבי ייעוץ פנסיוני / פרישה? צרו קשר!







אבל מה קורה רגע לפני הפרישה?

כאשר ניגשים לעשות תכנון פרישה לפנסיה העמית עובר מחשבון העמיתים לחשבון הפנסיונרים- מקבלי הקיצבה, ולכן הביטוח ההדדי עדיין מטריד, אבל כאן החשיבה היא שונה. מי ייתן לנו את הפנסיה הגבוהה ביותר מחר בבוקר תחת אותו חיסכון?

כל עמית יכול לנייד שניה לפני קבלת הקיצבה את כל החיסכון לקרן פנסיה אחרת, ואם כך, מדוע לא לנייד לקרן פנסיה שתיתן לנו שווי פנסיוני גבוה יותר? הסוד הכמוס נעוץ בדמי הניהול של חשבון הפנסיונרים!!

בקרנות הקטנות דמי הניהול הם 0.3% מהצבירה, ואילו בקרנות הגדולות דמי הניהול עולים אוטומטית ל- 0.5%.

אפשר גם להתמקח ולנסות להפחית מ- 0.5%, אולם הדבר תלוי בכח המיקוח, שתלוי בסכום הנצבר בקרן פנסיה.

בכל מקרה, במצב הזה, אוטומטית הקיצבה תהיה גבוהה יותר בקרנות הקטנות, כיוון שזה מפחית את מקדם ההמרה לקיצבה, כלומר מלכתחילה, ביום ההמרה לקיצבה, קרן הפנסיה הקטנה תיתן קיצבה גבוהה יותר בכ- 3% . הפער בקיצבה הוא בכל חודש, לכל החיים. לכן, אין סיבה לא להנייד את קרן הפנסיה הגדולה לקרן פנסיה קטנה, ממש בסמוך לפרישה.  

ואם אותה קרן גם תניב תשואות גבוהות יותר בחשבון הפנסיונרים, הרווח עוד יהיה גבוה יותר.

אז איך אמרו פעם? ותחשבו על זה..

  • מה עושים בכדי להגדיל ביטוח למקרה פטירה או להפחית את עלות הביטוח?

אם יש לנו קרן פנסיה, תתקבל במקרה פטירה קצבת שאירים: לבן/בת זוג קצבה לכל החיים, ולילדים עד גיל 21. ככל שאנו עדיין עמיתים בקרן באופן פעיל, כלומר הקרן מקבלת תשלומים בכל חודש, הביטוח הזה עולה לנו בסכום מסוים מתוך התשלום החודשי, כמו כל ביטוח. הביטוח הזה זול יותר ככל שצבירת הכספים בקרן יותר גבוהה. לכן, מצד אחד, ניתן לנייד חלק מהכספים מקרן פנסיה לקופת גמל, וכך במקרה פטירה תתקבל גם קצבת השאירים מהקרן וגם סכום חד פעמי שניידנו לקופת הגמל, אבל מצד שני, ביטוח קצבת השאירים בקרן יעלה יותר, כיוון שצבירת הכספים בקרן תהיה יותר נמוכה. במקרה הפוך, אם יש לנו קרן פנסיה פעילה, וגם קופת גמל עם כספים שנצברו בסטטוס הוני (כלומר ניתנים לפדיון פטור ממס החל מגיל 60) , ובנוסף- כספים שנצברו בקופת נגמל בסטטוס קצבתי (אלה כספים שבכל מקרה ימוסו בעת משיכה חד פעמית מקופת הגמל, ולכן חשוב לבדוק מהי חלוקת הכספים בתוך קופת הגמל עצמה) , העברת הכספים הקצבתים מקופת הגמל לקרן הפנסיה תגדיל את הצבירה בקרן הפנסיה וכך הביטוח בגין קצבת השאירים יעלה פחות בקרן הפנסיה. מה כדאי? כמובן שכל מקרה לגופו, צריך להשוות מספרים ולקבל החלטה מושכלת בנוסף לצרכיו השונים של כל עמית.

  • כספים הוניים בפוליסות ביטוחי מנהלים

פוליסות ביטוח המנהלים עברו הרבה מאוד ורסיות, לרבות סטטוס הכספים שנצברו בהן. פוליסות שהופקו טרם 01/2008 יכולות להכיל בצבירת הכספים בהן כספים הוניים לצד כספים קצבתים. לכן, לאחר שבודקים את חלוקת הכספים בפוליסה, ניתן לראות מהו הסכום ההוני הצבור בפוליסה, אם יש כזה. סכום הוני זה צבור בפוליסה כסכום מוקפא, עליו גובים דמי ניהול, בדר"כ גבוהים. ניתן לנייד סכום זה לקופת גמל, תוך סבירות גבוהה להקטנת דמי ניהול, ואולי פוטנציאל תשואה גבוה יותר, תלוי אם בחרנו נכון את הקופה. בחירת הקופה הנכונה חשובה מאוד ולכן אנו מבצעים בכל קבעון מיפוי של כל קופות הגמל, לבחירה מושכלת יותר של קופת הגמל הטובה ביותר, ברמת הסיכון שמתאימה להעדפותיו האישיות של כל לקוח. חשוב לדעת כי ניוד הכספים אינו אירוע מס, והכספים שומרים על הסטטוס ההוני, כלומר, יכולים להיפדות גם מקופת הגמל כסכום חד פעמי פטור, החל מגיל 60, או לפני, תלוי מתי הופקדו.

עד כאן טיפים ראשונים לפני הפרישה.

המשך יבוא,

אילה אבני- מנכל סיטרין ייעוץ פנסיוני.

מתעניינים לגבי ייעוץ פנסיוני / פרישה? צרו קשר!
איילה אבני

איילה אבני

אילה הינה יועצת פנסיונית אובייקטיבית ברישיון משרד האוצר, חברת הוועדה המקצועית בענף החיסכון ארוך הטווח, ובעלת ניסיון בתחום הפנסיוני משנת 1997.

אילה בעלת תואר ראשון בכלכלה וניהול מאוניברסיטת בן גוריון והיא עברה בהצלחה את כל הבחינות מטעם רשות ני"ע לייעוץ השקעות.

סיטרין ייעוץ פנסיוני הוקמה מתוך אמונה רבת שנים כי הייעוץ הפנסיוני חייב שיהיה אובייקטיבי.

תפריט נגישות